Bali - week 1 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu Bali - week 1 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu

Bali - week 1

Blijf op de hoogte en volg Chris en Fiona

28 Juli 2012 | Indonesië, Sanur

Dag 1/2 - 20/21 juli
Vandaag is onze 'vlucht'dag. Gelukkig had ik vrij genomen om de koffers nog te pakken en het huis op te ruimen... Anders hadden we zonder spullen op vakantie gemoeten!

Om half zes vertrokken we uit Hoofddorp naar Schiphol. We hadden al ingecheckt dus moesten alleen nog onze koffer afgeven. Ik had alle spullen van ons samen in 1 koffer gedaan, maar hij bleek 2 kilo te zwaar! Hahahaha! Nadat we de schoenen er uit haalden en in de rugzak deden was het geen probleem meer gelukkig.

Bij het boarden op Schiphol zagen we ineens Marco Borsato met zijn gezin! En ook zij vliegen gewoon Economy class. Later hoorden we van 1 van de stewards dat de Business Class ook vol zit met allemaal BN-ers! Blijkbaar is Bali een populaire bestemming bij bekend Nederland!

Na een korte stop in Singapore konden we door naar Denpassar. Daar aangekomen zouden we door een chauffeur van het hotel gehaald worden. Eenmaal buiten zagen we dat er wel 100 chauffeurs met naambordjes stonden te wachten! Na even zoeken vonden we de onze.

Sanur is ongeveer 20 minuten van het vliegveld af. Bij aankomst in het hotel kregen we een heerlijk drankje en werden we naar onze kamer gebracht. We hebben een heerlijke kamer met een groot bed en als je aan de achterkant naar buiten stapt zitkamer je op onze veranda aan het zwembad! Daar hebben we nog even gezeten, maar we waren erg moe dus zijn in tijd naar bed gegaan.

Dag 3 - 22 juli
Vanochtend heerlijk bij het hotel buiten ontbeten. Ze hadden enorm veel keus, van croissantjes, tot nasi, tot fruit! Na het ontbijt nog even wat gelezen bij onze kamer en daarna naar het strand gewandeld. Het strand ligt op 500 meter van het hotel, dus je bent er zo. Nog even een stuk het strand afgewandeld en toen lekker gaan zonnen. Het strand was nagenoeg verlaten en dus helemaal voor ons!

Na een paar uur hadden we het wel weer gezien en besloten we bij een restaurantje langs het strand nog even wat te eten. Voor 10 euro hadden we een Fanta, 500 ml bier, en beiden een bord eten! Na het eten lekker terug gegaan naar het hotel voor een duik in het zwembad en nu er nog even op uit voor het avondeten.

Dag 4 - 23 juli
Als je op Bali bent dan ontkom je er als toerist bijna niet aan om een ritje op een olifant te maken, en om de apen op te zoeken... Dus wij waagden ons daar vandaag aan!

Mijn vader had zijn neef Bayu die hier in Tabanan woont al ingelicht dat wij naar Bali zouden komen, dus er werd van ons verwacht dat we contact zouden opnemen. En tja, als je dan toch een auto met chauffeur nodig hebt, wat is er dan leuker dan dat je chauffeur familie is?! De techniek doet me soms echt versteld staan, want een simpel bericht via Facebook is voldoende om af te spreken! Vanochtend om half tien zat Bayu al in de lobby van het hotel op ons te wachten. Hij vertelde dat een vriend van hem hem had verteld waar je naar een goed olifantenpark kon (er zijn er hier op Bali ten minste drie!), dus vertrokken we die kant op. Rond elf uur kwamen we aan in Carangsari. We kregen eerst een welkomstdrankje en daarna konden wij bij wat kleine olifanten kijken, van zeven en acht jaar. Daarna konden we op de rug van olifant Effy met z'n tweeën en met onze gids Andy! Tijdens ons ritje van ongeveer 40 minuten vertelde onze gids dat olifanten wel 90 jaar kunnen worden (Effy was pas 23), en dat ze zo'n 200 kilo per dag eten!

Na een prachtige rit kregen we nog een heerlijke lunch, waarna we weer op weg gingen. Onze volgende stop was Sangeh, waar je een tempel in het bos hebt en waar ongeveer 790 apen wonen! Wat zijn die aapjes brutaal zeg!! We waren al gewaarschuwd dus hadden al onze spullen al opgeborgen (zonnebril, portemonnee, ketting). Chris ging meteen al met een aap in z'n nek op de foto, maar van mij hoefde dat niet zo nodig... Alleen heb je vrij weinig keus! Blijkbaar vonden ze me leuk, want eerst klom er een boven op m'n hoofd, en daarna nog een in m'n armen! Ach ja, uiteindelijk was het best leuk, en zolang je rustig blijft doen ze verder niks!

Onze laatste stop vandaag was in Mengwi, bij de Pura Taman Ayun. Deze prachtige tempel ligt omringd door een gracht midden in de stad.
Toen was het toch echt al tijd om terug naar het hotel te gaan. Vanavond hebben we weer heerlijk gegeten (volgens ons gaat Indonesisch eten nooit vervelen...). Morgen doen we weer lekker rustig aan, en woensdag hebben we alweer met Bayu afgesproken!

Dag 5 - 24 juli
Wat een heerlijke dag! We hebben vandaag HELEMAAL NIKS gedaan!! Haha :) we hebben heerlijk uitgeslapen, ontbeten en verder echt de hele dag aan het zwembad gelegen! Lekker lezen en wat zwemmen en meer ook niet.

Oh en vanavond werd er een envelop onder de deur door geschoven... We hebben een gratis maaltijd gewonnen! Nou ja...gewonnen is een groot woord denk ik. Het idee is dat als je een kaartje op je nachtkastje legt dat je dan aangeeft dat je geen schone handdoeken en beddengoed wil, omdat je daarmee het milieu helpt, en dan kan je een maaltijd winnen. Klinkt goed toch? Alleen hebben wij al twee dagen dat kaartje niet meer liggen omdat we wél nieuw beddengoed en handdoeken wilden! Haha! Ik vermoed dat elke gast dit een keer 'wint' ;) maar ach, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch?!

Mar omdat we al de hele dag in het hotel waren besloten we toch maar weer aan het strand te eten en onze coupon voor een andere dag te bewaren.

Dag 6 - 25 juli
Na zo'n luie dag als gisteren, was het nu toch wel weer tijd om wat te gaan doen. Stipt om half tien stond Bayu weer op ons te wachten. We vertrokken eerst naar de vlindertuin bij Tabanan. Wat een hoop prachtige vlinders!

Daarna vertrokken we richting Jatiluwih, de rijstvelden. Wat een fantastisch uitzicht! Rijstvelden zo ver je kunt kijken! Daarna doorgereden over een hele slechte, maar prachtige weg naar de Pura Luhur Batakau tempel, midden in het oerwoud.

De laatste stop vandaag was Tanah Lot, waar ik tien jaar geleden ook geweest ben. Het was een mooie heldere avond, maar helaas voor ons was er net één wolk voor de zon. Ondanks dat was het toch een mooie zonsondergang.

Dag 7 - 27 juli
We hebben gewoon wéér de hele dag aan het zwembad gelegen.... Heerlijk! Wasje gedaan, lekker gelezen, en verder niks. Om er dan toch even uit te zijn besloten we naar het centrum van Sanur te lopen voor het eten. Na een half uurtje over stoepen vol met gaten waren we bij 'Wicked Parrot'. Daar heerlijk gegeten, en daarna over het strand terug gelopen naar het hotel.

Dag 8 - 28 juli
We zouden vandaag eigenlijk weer met Bayu op stap gaan, maar die had helaas problemen met z'n auto dus kon vandaag niet komen. Daarom besloten we maar via het hotel wat te regelen. Een auto met chauffeur naar het Bali Bird Park. Het was een prachtig park met heel veel verschillende vogels. Ernaast ligt ook het reptielen park, maar dit was niet erg boeiend. Daarna gingen we door naar Ubud. We hadden geluk! Morgen is de crematie van een belangrijk persoon, en daar waren ze nu voor aan het voorbereiden. Prachtig om alle stellages te zien die ze bouwen! Verder ook nog wat over de markt met prullaria geslenterd en tenslotte bij het bekende Café Lotus wat gegeten en gedronken.

Vanavond waren we lui en namen we de taxi naar het centrum van Sanur voor wat eten. Nu is de dag alweer om. Morgen maar eens bedenken wat we nog allemaal willen doen in onze laatste week.