Bali - week 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu Bali - week 2 - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu

Bali - week 2

Blijf op de hoogte en volg Chris en Fiona

03 Augustus 2012 | Indonesië, Sanur

Dag 9 - 28 juli
En ja hoor... Weer geluierd vandaag! Om een uur of vier hebben we een taxi genomen naar Kuta. Eerst even wat door de straten gelopen daar. Heel smal! En toch honderden brommers erdoor en auto's! Wat is Kuta druk zeg, dan zitten wij in Sanur toch wel heerlijk rustig, en heel wat minder toeristisch! Midden in al die drukke, smalle straatjes ligt restaurant Poppies, één van de oudste restaurants van Bali. Je stapt door de poort en je bevind je in een prachtige tuin waar je zalig kunt eten. Het valt om hier zo op hoed goed de service is! Waar je ook komt, ze schuiven je stoel aan, leggen een servet op je schoot, schenken je drinken in. Daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren!

Na het eten wilden we weer een taxi terug. Heen hadden we via het hotel voor weinig een taxi. Toen we het in Kuta voor de terugreis vroegen wilden ze bijna drie keer zoveel! Maar ja, dan moet je hard onderhandelen ;) dus vijf keer weglopen tot je op de juiste prijs uitkomt :D

Het was weer een heerlijke dag!

Dag 10 - 29 juli
Voor de afwisseling vandaag maar eens naar het strand gegaan. Wat is het strand in Sanur toch heerlijk rustig! Het was eb, en dan is het water zo laag dat je eigenlijk niet kan zwemmen. Chris besloot er toch even in te gaan. Hij zag zee-egels (en dus ging ik er NIET in!!) en krabbetjes. Het water was zo warm dat het net was alsof je in bad zat zei hij!

Daarna terug naar het hotel om ons klaar te maken voor de avond. Rond half zes haalde Bayu ons op en vertrokken we richting Tabanan. Daar aangekomen na tien jaar oom Dhama en tante Mie weer gezien!! En Annie en haar drie dochters ontmoet. De oudste studeert voor dierenarts, en volgt daarmee haar moeders voorbeeld! Ze wil heel graag Engels leren, dus oefent de hele avond met ons. Gita, de dochter van Tono is vorige week vijf geworden en dat vieren we vanavond. Na het zalige eten dat ze voor ons gemaakt hebben is er dus ook nog taart. Het was een heerlijke avond, waarbij we ook nog in oude fotoalbums hebben gekeken. In die albums komen we foto's van papa en mama, opa en oma, tante Jo, Rob en Marga, en eigenlijk de hele familie tegen! We zien zelfs een baby foto van mij!

Dag 11 - 30 juli
Eigenlijk zouden we vandaag een tour gaan doen, maar we waren te laat met boeken... Dus wat doe je dan? Tja, dan moet je noodgedwongen maar weer een dagje aan het zwembad doorbrengen! In de middag een taxi genomen naar de Hardy's, een grote supermarkt/toeristen-prullaria-mall... Maar was toch nuttig, want Chris had zijn boek uit en wilde graag een nieuwe (ik heb een e-reader, dus heb dit probleem nooit... :D). En na een hapje eten was ook deze dag alweer om!

Dag 12 - 31 juli
Ok, na al dat luieren was het nu toch echt weer eens tijd om wat te gaan doen! We begonnen onze tour vandaag bij het GWK (Garuda Wisnu en nog iets). Dit is een groot park waar ze rond 1993 zijn begonnen met het bouwen van een immens standbeeld. Op een bepaald moment was echter het geld op... En dus vind je daar nu stukken van dit enormer beeld! Een hele grote vogelkop (Garuda) en een hele grote man met torst, en ook nog een paar armen. Als dit beeld ooit nog wordt afgemaakt is het echt enorm!

Daarna door naar 'Dreamland'. Dit is een stuk strand in de buurt van Kuta. Er worden hier enorm veel resorts gebouwd. Het is een heel idyllisch strand, met prachtig zand en mooie golven.

Onze laatste stop vandaag was Uluwatu. Deze tempel ligt op het zuidelijkste puntje van Bali, en het uitzicht is dan ook schitterend! In de tempel hebben we de Kecak (traditionele dans) bijgewoond bij zonsondergang. Het was echt schitterend!

Vanavond op tijd naar bed, want morgen gaan we varen!!

Dag 13 - 1 augustus
Wat een dag! Vanochtend werden we al vroeg opgehaald en vertrokken we naar Benoa Harbor. Daar lag de Aristocat, een catamaran zeilboot, al voor ons klaar.

Na twee uur varen, waren een behoorlijk aantal passagiers zeeziek... Hihi! Maar wij vonden het heerlijk! Onderweg zagen we zelfs een grote groep dolfijnen!! Op het eiland waren we van alles voorzien. We hebben met de Bananenboot gevaren, gesnorkeld, genoten van een heerlijke lunch, en gewoon heerlijk rondgekeken. De dag vloog voorbij! Om vier uur moesten we weer op de zeilboot. En wat een geluk, er stond genoeg wind om ook echt te zeilen! We gingen behoorlijk hard, en klapten dus soms ook hard op de golven! Iedereen was drijfnat voorop, maar wat een heerlijke ervaring :D

Terug in Sanur weer heerlijk gegeten, deze keer bij Warung Little Bird, en nu weer uitgeteld op de kamer. Morgen het Bratanmeer!

Dag 14 - 2 augustus
Nog maar een paar dagen... Vandaag gingen we weer op stap met Bayu. We begonnen met een prachtige rit naar de Gitgit waterval. Het was nog een stukje lopen, maar dan ben je ook echt in het regenwoud bij een schitterende waterval! Wat een geweld is dat.

Hierna vertrokken we naar wat ze hier de twin-lakes noemen. We hadden een schitterend uitzicht! Daarna door naar de Pura Ulun Danu Bratan, een hele mooie en een beetje mystieke tempel in het Bratanmeer.

Onze laatste stop vandaag was bij een Krisna, een grote winkel met van alles en nog wat. Bayu vertelde ons dat ze hier hele goede prijzen hadden, en dat was ook zo. We kochten er een heel leuk Angry Birds Bali t-shirt voor Chris en een zakje bananenchips van het merk 'Fiona' :)

Dag 15 - 3 augustus
Het einde van onze vakantie komt ineens wel heel dichtbij... Maar vandaag hebben we dan ook optimaal benut! We begonnen vanochtend met het bijwonen van de Barong dans. Een prachtige voorstelling van hoe goed en kwaad elkaar in evenwicht houden, zoals de Balinezen geloven. Erg leuk om naar te kijken! De setting kwam me wel heel bekend voor... Zijn wij hier tien jaar geleden niet ook geweest in hetzelfde theater...?

Daarna gingen we door naar Celuk voor het zilver. Bij een atelier zagen we hoe ze dit maken. De prijzen waren echter zo hoog dat we er absoluut niets wilden kopen. Daarna gingen we door naar Mas, voor houtsnijwerk. Hier lieten ze ons de verschillende soorten hout zien die ze gebruiken, en ook zagen we een aantal mannen aan het werk. Uiteraard was ook hier een winkel bij, dus we gingen er naar binnen. Wat is het toch knap wát ze allemaal uit dat hout kunnen maken! Echt onvoorstelbaar. De prijzen waren hier een stuk redelijker, en we hebben op ons beeld ruim 60% afgedongen... Onze gids was hier verbaasd over en zei dat ze meestal niet meer dan 40% korting geven. Nou, dat zullen we dan maar geloven, en opvatten als compliment ;)

De volgende stop zat eigenlijk niet in de tour, maar de gids vroeg of we het leuk vonden om naar een kleine koffieplantage te gaan. Dat vonden we uiteraard heel leuk, dus daar gingen we. Het was inderdaad een kleine plantage, waar ze ook pepers, cacao, vanille, ginseng, gember, kaneel, etc. etc. verbouwen. Ze hebben er ook een Luak. Van de uitwerpselen (ja dat lees je goed...) van dit diertje maken ze koffie, hele dure koffie! We mochten alle soorten koffie en thee die ze hadden gratis proeven. We kregen koffie met cacao, hibiscus thee, koffie met vanille, gember thee, koffie met kokos, lemongrass thee, koffie met ginseng, cacao en Bali koffie. Uiteraard kochten we ook een kopje van die zeer exclusieve, bijzondere koffie, Kopi Luak. Lekker, maar volgens ons niet super bijzonder qua smaak. Na wat koffie en thee voor thuis te hebben ingeslagen gingen we door.

De volgende stop was Kitamani. Vanaf hier heb je een schitterend uitzicht op de vulkaan en het kratermeer. Tenminste...als het goed weer is! Vandaag was het erg bewolkt, dus het uitzicht was iets minder, maar evengoed mooi. Na de lunch gingen we door naar Batuan. Daar bezochten we de Pura Puseh, een mooie tempel. Morgen is daar een ceremonie, en daarom konden we vandaag de tempel helemaal versierd bezoeken. Heel bijzonder om dit eens te zien. Wat vooral bijzonder was was het altaarstuk dat ze helemaal van een varken gemaakt hadden...

Na deze tempel gingen we door naar een schildersatelier. Daar lieten ze na zien wat voor technieken ze gebruiken, en uiteraard was ook hier een gigantische winkel bij... Nu we het onderhandelen een beetje doorkregen deden we dit ook hier, en gingen met een mooi schilderij voor een goede prijs weg.

De laatste stop van de dag was een batik atelier. Ook hier kregen we weer de technieken te zien en konden we de winkel bekijken. Omdat we allebei geen batik kleding wilden kochten we hier nog een mooi klein batik schilderij.

Al met al een hele leuke dag. En we hebben weer genoeg souvenirs om onze koffers te verzwaren!!

Tja, en dan kom je in het hotel en ligt er al een evaluatie formulier klaar... En je kan al inchecken voor je vlucht... Dus dan zit het er echt bijna op!! Wij gaan zo nog lekker een keer uit eten, en dan zullen we toch alvast de koffers moeten pakken voor morgen... Maar we gaan niet weg voordat we nog een dagje met Bayu hebben rondgereden!!