23-25 september Aswan - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu 23-25 september Aswan - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu

23-25 september Aswan

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris en Fiona

29 September 2010 | Egypte, Luxor

23 september

Na een wat hobbelige en onrustige nacht in de trein werden we om half acht gewekt voor het ontbijt. Om negen uur kwamen we aan in Aswan en gingen we naar het hotel. Daar konden we nog even op verkenning (er is een zwembad :D) en toen in de bus naar de boot, en met de boot naar Philae eiland (nou ja, het eiland waar ze de Philae tempel naar hebben verplaatst). WAUW! Wat een schitterende tempel!! Gebouwd door de Grieken voor Isis (die volgens de Grieken hetzelfde is als Aphrodite). Overal hierogliefen!! Maar er zijn ook veel tekeningen bekrast door Christenen die het vereren van meerdere Goden niet vonden kunnen.
Een deel van de tempel is later zelfs nog als Koptische kerk gebruikt!
Daarna over de Aswandam naar de Nasserdam (of High Dam) en nog even naar de 'Unfinished Obelisk'. Op een eilandje heerlijk geluncht en toen naar het hotel. Even gezwommen en toen naar het dakterras van het hotel. Niet veel later kwamen ook Rebecca en Dennis erbij zitten en later ook Peter. Wat een super uitzicht!!!! Over de Nijl, en dan de zonsondergang... Wauw!

Oh ja, heb vandaag even mijn onderhandelingstechnieken geoefend...
"How much?"
"15 pound."
"10?"
"No, no, I give you good price for 15, I don't start at 25!"
"Ok, then never mind. Thank you."
(Walking away)
"Ok, OK, take it!" :D

24 september

Vanmorgen was ik al vroeg wakker omdat ik niet zo lekker was. Zo langzaam aan heeft iedereen in de groep daar wel wat last van... Gelukkig ging het na het ontbijt beter.

We gingen met een Feloeka naar Kitchener Island, ofwel de Botanische tuin van Aswan. Prachtige bomen en planten gezien, en heel veel katjes (die zie je hier echt overal! En dan echt kleintjes en nergens grote... wat zou er met die grote gebeuren... :S). Daarna rustig met de Feloeka naar een Nubisch dorpje gevaren waar we even rondliepen en toen zouden we nog wat thee drinken. Het zou tien minuten duren... EGYPTISCHE minuten dus... een uur later...kregen we echt heerlijke verse muntthee.

Toen weer lekker naar het hotel om te lunchen, zwemmen en luieren op het dakterras. Nu vroeg naar bed want vannacht om 3.15 gaan we naar Aboe Simbel!!

Oh ja... ze proberen je hier continu af te zetten... Neem vandaag:
-Bij de Botanische tuin kochten we wat water en zouden we LE 10 terugkrijgen (LE = Egyptische pond), maar we kregen 1 Engelse pond!!
-Op het dakterras moesten we LE 40 betalen en we betaalden met 100... maar de 60 terug moest ik 3x om vragen!!
-Bij het eten bestelden we water, maar de fles was al open, en ja hoor... chloorwater!

Je moet dus wel continu goed opletten!!

25 september

Vannacht al om 2.15 uur opgestaan want een uur later vertrokken we al naar Aboe Simbel! We moesten snel naar de verzamelplaats want je moet er in een konvooi van 40 bussen naar toe. Wij waren bus nummer 40...!!! Alleen toen kroop er ineens een auto voor en mochten we bijna niet mee!! Gelukkig werd onze supergids Mohammed heel boos en toen mochten we toch mee!

Na ruim drie uur rijden kwamen we met de zonsopkomst aan bij Aboe Simbel. WAUW! De zonsopkomst was prachtig en de tempels ook!! Onbegrijpelijk hoe ze dat al die jaren geleden hebben kunnen maken, en hoe het rond 1960 ook nog is verplaatst!!

Terug bij het hotel besloten we om met Rebecca & Dennis, Jack & Henriette, en Peter naar de Mac te gaan! Heerlijk even wat vertrouwds, en met uitzicht over de Nijl. Daarna even over de Soek (= markt) geslenterd. We kregen de mooiste dingen te horen:
"I give you money to look!"
en "Goedkoper dan de Hema!".
Nog weer even gezwommen en met de hele groep lekker gegeten!!

Morgen gaan we de hele dag zeilen over de Nijl met een Feloeka, en we zijn een maand getrouwd, en Chris is jarig! Hij krijgt taart maar heeft geen idee... hihi!!

• 29 September 2010 - 21:38

Jb:

Grappig de verslagen krijg ik in omgekeerde volgorde, was de trrein een beetje luxe of net als mijn trein in Kenia?