Van de Snowy Mountains tot Melbourne - Reisverslag uit Craigieburn, Australië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu Van de Snowy Mountains tot Melbourne - Reisverslag uit Craigieburn, Australië van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu

Van de Snowy Mountains tot Melbourne

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Chris en Fiona

12 Januari 2010 | Australië, Craigieburn

8 januari

Vanmorgen naar Thredbo in de Snowy Mountains gereden. 's Winters is dit een echt ski oord, maar daar was nu weinig van te merken! We gingen met de skilift naar boven op Mount Kosciuszko, de hoogste berg van Australie. Dat was het makkelijke stuk... Echt heel apart om boven de boomgrens te zijn, de planten die daar groeien hadden wij nog nooit gezien! We begonnen aan de Merrit Nature Walk, een afdaling van de berg...met een wandeling van 4 km. Het was erg gaaf! Onderweg veel mooie planten gezien, maar ook paddestoelen (knalrode!), en hele mooie watervallen. Ik vond het wel erg zwaar (nou ja mijn knie), maar het was dan ook een wandeling met label "difficult". Na de wandeling even bijgekomen, en toen doorgereden naar Wodonga, waar we met moeite een plekje op een camping vonden. Onderweg zagen we nog Lake Hume (stuwmeer) waar nog een heel bos (dode) bomen in staat! Dat is een heel bijzonder gezicht moet ik zeggen!!

9 januari

Vanmorgen vertrokken richting Melbourne! Maar eerst nog even een kleine omweg gemaakt naar de Hume Dam om nog eens naar het bos in het meer te kijken! We waren al rond drie uur in Melbourne en vonden een geweldige camping (aanrader als iemand ooit naar Australie gaat: Top Tourist Campings, ze bevallen ons erg goed!)!! Op deze camping hebben we een semi-prive badkamer, met douche, toilet, bad en wastafel! Echt super groot!! Ook is hier een hele mooie campkitchen, een tv/gameskamer en een zwembad. Al met al super!

Na wat twijfelen besloten om morgen met Puffing Billy (stoomtrein) te gaan.

10 januari

Naar Belgrave gereden en daar mooi op tijd aangekomen om de Puffing Billy van half elf genomen. Op aanraden van 1 van de medewerkers een kaartje gekocht tot Gembrook (eindpunt) en terug. De groene stoomloc bracht ons naar Lakeside. Erg leuk! Daar moesten we even wachten (overstap) en toen bracht de zwarte stoomloc ons tot Gembrook. Het was een warme dag, dus het briesje dat we tijdens het rijden hadden was erg lekker! De wagons zijn open, en je mag gewoon op de rand zitten!! Heel leuk: als je dan langs de trein kijkt zie je allemaal wapperende voetjes ;)! In Gembrook heerlijk even geluncht, en toen was het alweer tijd om terug te gaan richting Belgrave! De machinist vertelde ons dat we heel veel geluk hadden, want morgen rijdt de trein helemaal niet, ivm de extreme hitte die morgen wordt verwacht (en het daarmee samengaande brandgevaar)! En het was zowieso de laatste rit van de zwarte loc tot maart!
Al met al was het een heerlijk relaxt dagje weg! En de uitzichten zijn zeker de moeite waard!

11 januari

WAUW!!! Wat was het vandaag heet....echt EXTREEM! Het was vandaag wel 43 graden... en de wind was zo warm dat het in je ogen brandde... BLEEH! Iemand wat sneeuw over??? ;)

Vanochtend maar lekker rustig aan gedaan aangezien het zo warm was. Eerst even gebeld met de Colonial Tramcar Restaurant om te reserveren! Ahhh morgen zat al vol... ik balen... zegt ze: maar vanavond kan wel! Nou doen dus! :D:D:D

Onze camper lekker op de camping gelaten en eerst de bus gepakt, en toen de trein naar Flinders Street Station. Daar aangekomen gelijk op de City Circle Tram gestapt, die de hele dag (gratis!!) rondjes rijdt door de stad. Bij de Old Melbourne Gaol (gevangenis) uitgestapt. Daar begonnen we in de rechtzaal, waar het proces tegen Ned Kelly in een rollenspel werd nagespeeld. Erg grappig, maar ook informatief!
Daarna konden we gelijk door naar de Watchhouse. Daar kwam een hele strenge agente ons even laten zien hoe het er in de gevangenis aan toe gaat!! Brrr..ze was om bang van te worden! Mannen en vrouwen moesten gescheiden etcetera... Gelukkig bleek ze actrice te zijn, en kon iedereen er erg om lachen ;) Je kon hier ook je eigen "mugshots" maken, dus dat natuurlijk even gedaan! Ga je naar Melbourne, belandt je in de gevangenis... ;) De "agente" bood aan Chris nog even in de boeien te slaan, dus ik zei gelijk JA! Hihi, dat was erg grappig (vond ik dan... :D).

Toen nog wat rondgelopen door de stad. Wat een prachtige stad is Melbourne! Er hangt een heerlijk sfeertje, en het is een hele mooie mix tussen klassieke gebouwen en hypermoderne! Chris en ik zijn er erg van gecharmeerd!
We moesten ook nog even langs de Rail Fan Shop...ja echt! Want papa had 2 trammetjes besteld...dus die hebben we gehaald!

En toen was het alweer tijd om naar de Colonial Tramcar Restaurant te gaan! Jeeh, met airco!!! Dat was wel lekker na die hitte... Het was echt heel mooi binnen, heel gezellig, erg lekker eten (jaja heb ik t weer over eten ;), maar ja het is gewoon erg lekker hier, hihi). Alleen...toen begaf de airco het...Die vond het duidelijk ook te warm... Het was evengoed nog wel leuk, maar wel wat benauwd. Gelukkig konden de meesten er om lachen! Maar toen de rit erop zat waren we zo druk in gesprek over de kapotte airco met elkaar...dat we de tas met de trammetjes vergaten!! Chips!! Ik gelijk gebeld... ze zou gaan kijken en morgen horen we of ze hem gevonden hebben... Ik hoop het :(

12 januari

Pfff... wat een hete nacht zeg... blegh! We hoorden vanochtend op de radio dat er vannacht een warmterecord is gebroken, het is niet cooler geweest dan 30,6 graden... Gelukkig is het nu wel wat minder heet dan gister! Want toen we vanmorgen bij de Coles even boodschappen gingen doen...was er geen vlees of zuivel te krijgen... Alle koelingen hadden het gister begeven door de warmte... :S

Naar de stad gereden met de auto en bij Queen Victoria Market geparkeerd (een hele grote markt, waar vroeger een begraafplaats was...). Lekker over de markt gestruind en wat inkopen gedaan (voor veeeeel minder dan in de winkels!). Daarna de City Tour Bus gepakt (ook al gratis!) en bij de Botanical Gardens weer uitgestapt. Daar lekker even wat rondgewandeld. We vonden deze botanische tuin eigenlijk mooier dan die van Sydney!

Weer met de bus de stad in. Worden we gebeld door de restaurant tram...ze hebben de trammetjes gevonden!! Jeeh! We kunnen ze later afhalen :D:D:D En dat niet alleen...omdat de airco het niet deed...krijgen we ons geld terug!!! Dus we hebben een hele leuke avond gehad, met heerlijk eten...voor NIETS!! Hihi :D

Toen nog een beetje gewinkeld in Bourke Street en de Royal Arcade. Daarna door naar het kantoor van de restaurant tram om de trammetjes te halen! Willen we wegrijden...start de camper niet meer!! AAAAHH! Apollo gebeld..en binnen een uur hadden we een nieuwe accu en waren we weer op weg! Echt super geregeld! (maar we zijn toch wel blij dat het niet in de outback gebeurde...want dan had het vast meer dan een uur geduurd...)

Het is nu 19 graden...brrr! Ok, in Nederland is het -6...maar voor ons voelt 19 graden ook al als heel koud!!

Nog maar een weekje en dan zijn we weer thuis!! Bah! Maar we missen iedereen ook wel, dus het zal fijn zijn jullie weer te zien! Dit was miss wel de laatste update, dus wie weet tot in NL!

• 12 Januari 2010 - 11:21

Laura Jong:

Hey lieverds,

Wat een lekkere warmte (al kan ik me voorstellen dat het soms wel iets te warm is ;)). Al zou ik wel met je willen ruilen :P.

Erg mooie verhalen en moet zeggen dat de interesse en nieuwsgierigheid flink gestegen is. Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en foto's.

Geniet er nog even van.

X Laura (& Ivo en Naomi natuurlijk ;)).

• 12 Januari 2010 - 12:47

Jan:

Natuurlijk met angst en beven dit verslag uit de hitte gelezen, het zweet werd klam bij het lezen over de tram. Maar als een echte bofkont rij je dus voor niets etend Melbourne rond.

• 12 Januari 2010 - 16:00

Mandy:

Sneeuw over? Ja bergen! Papa en ik hebben zelfs bij mama een mooi sneeuwpopje neergezet. Sneeuwberg ruilen voor wat zout? De overheid zit inmiddels geloof ik zonder want het is allemaal al gestrooid.

Wel een beetje suf dat je de trammetjes had laten liggen, hoor. Die arme papa, die schrok vast!

• 12 Januari 2010 - 18:17

Mirjam:

Weet je wel hoe lekker die temperaturen van jullie klinken? Ok, is wel erg warm maar hier is het echt wel koud hoor! Maar wel echt winter en dat is toch eigenlijk ook wel leuk. Wat klinkt het allemaal super zeg, volgens mij vermaken jullie je prima daar! Ik ben heel benieuwd naar alle foto's maar dat is dan een hele goede reden om snel wat af te spreken?!
    Geniet nog maar heerlijk van julllie laatste weekje en tot snel!
    Liefs, Mirjam

• 12 Januari 2010 - 20:01

Reinco:

jullie zijn toch wel bofkonten ook he. Trammetjes vergeten (wat zal Jan zijn geschrokken), accu doet het niet maar alles keert ten goede. Als mijn accu er mee kapt is het vast halverwege Alice Springs en Temnant Creek.Ik zag dat de wind is gedraaid van noord naar zuid, vandaar de temperatuur verschillen (zuid = antartica). Doei!

• 12 Januari 2010 - 20:59

Inge:

Hey daar!!!
    ik begin jullie nu wel beetje te missen hoor. Ook al vliegt de tijd voorbij, zes weken is best lang!! Maar ik word helemaal enthousiast als ik jullie verhalen lees,daar moet ik ook heen!!!
    Tot snel

• 12 Januari 2010 - 21:16

Maureen:

Hallo reizigers, Dat jullie genieten, is wel duidelijk. Profiteer nog even van het weer, want dat is hier wel iets anders. Het zou zo fijn zijn als jullie zo'n "10 graden" mee kunnen nemen.

• 14 Januari 2010 - 08:23

Peter:

Dus jullie waren zelf ook even puffing billy.

Heb je gezien dat de "Rail Fan Shop" ook het echte spul van Thomas the Tank Engine verkoopt. De fans zag ik niet op de prijslijst - die waren ook goed van pas gekomen.

"Lekker over de markt gestruind en wat inkopen gedaan" - geef 't toe, je hebt gewoon lekker eten gekocht.
    "Daar lekker even wat rondgewandeld" - en dat opgegeten, lekker.

Wel veel "gratis", dus dat zal dan wel met belastingen gefinancierd worden?

Take care, enjoy, have fun - P.

• 14 Januari 2010 - 08:25

Audrey:

Tjonge wat een avonturen beleven jullie zeg! maar wel mazzel dat jullie je geld voor de tram terug kregen, das nog eens leuk uit eten gaan! haha! o en bedankt voor jullie lieve smsje en e-card! maar ik voel me nu wel echt oud! ik behoor nu ook tot de 20 generatie:P ben geen tiener meer! nou ja ik zou zeggen maak nog wat van jullie laatste weekje en ik zie jullie woensdag wel!!!

xoxo