Amerika Deel 2 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu Amerika Deel 2 - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Chris en Fiona Neut - WaarBenJij.nu

Amerika Deel 2

Door: Fiona

Blijf op de hoogte en volg Chris en Fiona

22 September 2011 | Verenigde Staten, Cortez

Dag 9 - 17 september
Omdat er voor vandaag weer thunderstorms voor de middag voorspeld waren besloten we wat vroeger te vertrekken. Eerst even bij Starbucks een ontbijtje gehaald en toen op weg. Rond half elf kwamen me aan in het park. De beste tip die we gehad hebben voor deze reis was trouwens om een Interagency Annual Pass te halen. Voor 80 dollar kan je daarmee een jaar lang in bijna alle parken in Amerika terecht! En aangezien de toegang voor de parken toch gauw 20-25 dollar is, hebben wij het er nu al uit! Oh en mocht iemand anders nog naar Amerika gaan binnen dat jaar dan kan die ook de pas gebruiken! Maar goed, ik dwaal af.

In het park aangekomen besloten we eerst naar Sunset Point te rijden (wat overigens een rare naam is aangezien dit op het oosten ligt en dus veel mooier is met Sunrise...). Vanaf dit punt gingen we de Navajo Loop Trail doen. De wandeling is niet lang, maar wel met een steile afdaling en klim. De wandeling was erg mooi met eekhoorntjes met dikke koppen en prachtige gekleurde bergen. Na 1,5 uur waren we weer boven... Net op tijd, want we waren nog maar net boven of het begon (weer) heel hard te regenen! Dus besloten we met de auto naar het einde van Bryce te rijden, en gelukkig klaarde het toen weer op. Terug bij alle uitkijkpunten gestopt en weer zoveel gezien: een ratelslang, een geel vogeltje die met een eekhoorntje in een boom om besjes zat te vechten, herten, en natuurlijk geweldige uitzichten over Bryce!

Daarna vertrokken we op weg naar Torrey. Onderweg nog veel meer moois gezien. Uiteindelijk kwamen we aan in Torrey, maar konden ons hotel niet vinden... Even gevraagd en we vonden het! Dit hotel is echt heel gaaf, mooie grote kamer met uitzicht aan twee kanten! Aangezien dit echt een gehucht is besloten we te gaan eten bij ongeveer het enige restaurant hier, de Mexicaan. Het eten was heerlijk, hoewel we er erg lang op moesten wachten. Terug naar het hotel genoten van de schitterende sterrenhemel hier...erg gaaf als je zo veel sterren kan zien als wij nu! Morgen weer vroeg op voor Capitol Reef NP!

Dag 10 - 18 september
Vanmorgen heerlijk ontbeten in ons hotel, wafels, bagels, cereals, allemaal heerlijk. Daarna vertrokken naar Capitol Reef NP. Ook dit is weer een prachtig park. Bij de Grand Wash besloten we een stukje te gaan wandelen. Onderweg zagen we daar kolibrie's! Echt heel leuk! Eentje hing vlak naast mijn hoofd en ik schrok me rot want het klonk alsof er een hele grote wesp of zo naast me vloog!

Daarna nog wat rondgereden door het park, en nog petroglyphs gezien! Toen moesten we weer door richting Moab. In Hanksville besloten we te lunchen in het enige restaurant dat er zat, Red Rock Restaurant. Ik nam een Club Sandwich en Chris een Patty Melt. En het waren echt de beste sandwiches ooit! Dat hadden we toch echt niet verwacht in een plaatsje met ongeveer 10 inwoners...

Onderweg zijn we ook nog naar Goblin Valley SP geweest. Erg gaaf om al die 'poppetjes' te zien! Vooral Kwik, Kwek en Kwak waren erg leuk! En vanavond gingen we naar Dead Horse Point bij Moab voor de zonsondergang, heel mooi :-D. En vanavond hebben we zalige steak gegeten...mmmmmmmmmm... (haha, vandaag was echt de dag van het lekkere eten ;-) ).

Morgen gaan we naar de Arches en daarna naar Needles in de Canyonlands. De papa's zijn daar morgen ook, dus die gaan we proberen te ontmoeten!!

Dag 11 - 19 september
Voor de Arches moesten we vroeg opstaan, omdat bij de wandelingen nagenoeg geen schaduw is. Dus waren we rond half negen in het park. Eerst even ontbeten en toen meteen doorgereden richting Delicate Arch. Vanaf daar begonnen we aan een pitte klim omhoog, maar na ongeveer drie kwartier waren we er... En het was de moeite waard! Echt een super uitzicht! Natuurlijk even de tijd genomen om te genieten van dit spektakel voor we weer terug gingen. Eenmaal beneden was het alweer lunchtijd dus besloten we lekker aan een picknicktafel onze broodjes te smeren. Terwijl we daar zaten kregen we visite... Van een brutaal eekhoorntje, een prachtige blauwe vogel, en een soort mus met een kuif! Echt geweldig! Na het eten door richting Landscape Arch, waar we na een wandeling van een half uur aankwamen. Erg indrukwekkend hoe lang en dun deze boog is! Aangezien we nog wat tijd hadden zijn we naar de Windows gereden. Chris wilde ook daar nog even naar boven, dus ik heb hem lekker laten gaan! Ik vond het mooi geweest ;-). Via de Balanced Rock het park weer uit en op weg naar Canyonlands/Needles!

Alleen hadden we, oeps, de afslag gemist en waren we al in Monticello... Dus maar weer terug. De Needles zijn ook erg mooi, maar daar moet je eigenlijk een hele dag uittrekken voor wandelen, want dan pas kun je het echt zien. Maar goed we hebben in ieder geval een indruk gekregen! Daarna weer terug naar Monticello, want daar...waren de papa's! We hadden gister bedacht dat we elkaar vandaag zouden kruisen en dus afgesproken om samen wat te eten in Monticello. Nou, zo gezegd zo gedaan! We kwamen aanrijden bij hun motel en Reinco stond ons al op te wachten! Jeetje wat zijn de papa's vies bruin zeg!! Haha. Gezellig met zijn allen gegeten, en verhalen en foto's uitgewisseld! Echt heel leuk dat we ze hier toch nog even konden zien!! Nu op weg naar Cortez waar we drie nachten blijven.

Dag 12 - 20 september
Zo, vandaag hadden we een vrij rustig dagje. Het begon wel als een pechdag voor mij... Ik brandde m'n pink aan de superhete lamp in onze badkamer....AU!!!! Dus maar even bij de receptie gevraagd, en daar hadden ze gelukkig een zalfje en pleisters. Toen maar eens een wasje gedaan, aangezien we aardig door onze kleren heen beginnen te raken... En leuk er ontbeten in het motel. Aangezien ik wel graag iets van een zalfje en pleisters voor mijn (tweedegraads...) brandwond wilde besloten we een supermarkt op te zoeken. Het werd Walmart! Wat een gigantische winkel zeg! Echt niet normaal!! Maar goed, daar hadden ze dus ook genoeg! Na een uurtje daar te hebben rondgelopen gingen we terug naar het motel om de was op te hangen. Inmiddels was het al bijna 11 uur dus vonden we het tijd om te gaan.

Voor vandaag stond de San Juan Skyway Tour op het programma. Een hele mooie rondrit door de bergen boven Cortez, langs allemaal oude mijnen, dorpjes, en zelfs een stukje waar sneeuw lag! Ook even door Silverton gereden, een leuk oud dorpje. Daarna door naar Durango, de laatste stop op onze rondrit. Erg leuk plaatsje! We hebben eigenlijk alleen even naar de Durango-Silverton stoomtreinen gekeken, maar dat was erg leuk! Daarna weer terug naar Cortez. Heerlijk gegeten bij Denny's, een hts ouderwetse Diner!

Dag 13 - 21 september
De Pueblo's, oftewel Mesa Verde NP stond voor vandaag op het programma. Eerst maar naar het Visitor Centre. Daar kaartjes gehaald voor Cliffs Palace en Balcony House. Om elf uur hadden we de rondleiding bij Cliffs Palace. Erg gaaf om te ken hoe de Pueblo's hun dorpjes maakten. Daarna gingen we door naar Balcony House. Om er te komen moesten we een ladder van 10 meter op... Maar het viel gelukkig mee. Vanaf het balkon hier hadden we een prachtig uitzicht. Na de tour moesten we via een heeeeeeeeeeel smal tunneltje en nog een ladder er weer uit... Maar het was het zeker waard! Na deze twee tours gingen we ook nog de rondrit op de Mesa Top Loop doen. Daar zagen we nog veel meer Cliff Dwellings zoals ze hier de nederzettingen noemen. Inmiddels was de dag al aardig om, dus besloten we maar terug te gaan naar het motel. Eerst nog wel even wat boodschappen gedaan. Morgen door Monument Valley naar Page!

• 22 September 2011 - 16:12

Marleen:

Hoi Chris en Fiona,

Wauw wat een leuke verhalen lees ik hier allemaal! Amerika is toch echt een te gek land met veel afwisseling in natuur. Ik lees ook veel herkenning, het is alweer 12 jaar geleden dat ik zo ongeveer dezelfde reis heb mogen maken met m'n ouders. Heel veel plezier nog, maak veeeeeeel foto's en geniet van elke seconde!!

• 22 September 2011 - 16:12

Marleen:

Hoi Chris en Fiona,

• 22 September 2011 - 17:49

Mandy:

Misschien even het kleurenschema naar iets anders aanpassen dan zwart met geel... dit is niet echt prettig aan de oogjes. :(

Jammer dat jullie zoveel regen hebben, maar het klinkt wel heel gaaf allemaal! Ik ben benieuwd naar de foto's. :)

• 22 September 2011 - 17:58

Daphne En Rick:

Lieve Fiona en Chris,
    Super cool deze trip! Geweldig natuurlijk dat jullie de papsies hebben ontmoet daar!
    En wat een heerlijkheid om de verslagen te lezen zeg! Alsof we terug in de tijd zijn gegaan: het is weer 2001! Men, wat een reis hè? En alles is zo weids, groot, diep, onwerkelijk, prachtig en fantastisch van kleur. Vooral Bryce vond ik erg mooi met al die oranje hoedoo's (hoe spel je dat woord? hihi)
    En Glacier was ons 1e view dus giga indruk gemaakt destijds. Gaaf hè? Zucht.
    Ik wens jullie heel veel plezier verder en lekker eten hahaha (Denny's! mmmm) en veel mooi weer want van al die regen wordt een mens niet vrolijk natuurlijk.
    We denken aan jullie. Doe voorzichtig en geniet. Kus D&R XXX

• 23 September 2011 - 17:02

Rinske:

Lieve oom en tante,

Wat fijn dat jullie zo snel reageren. En bedankt voor de mail. Wat fijn dat het weer, weer meewerkt bij jullie en ook bij ons!!! Wij gaan nu even nazomeren! Dus ik kan weer lekker fietsen met mama. Horen jullie af en toe nog iets van opa??
    Papa en mama herkennen veel van jullie reis en vinden dat leuk om te lezen. Nou geniet ervan, de tijd vliegt alweer voorbij.
    Dikke kus van Rinske en papa en mama

• 26 September 2011 - 11:09

Nienke:

Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag Chris!! Alweer 29 jaren jong!!! Maak er maar een gezellige dag van samen.

Liefs vanuit een zonnig holland,
    Marco, Nienke en Rinske